Boekvoorstelling ‘Houden van leraren’: Oproep tot actie van onderuit

Diepenbeek, 28 november 2024 – Met een inspirerende keynote van Vlaams Minister van Onderwijs Zuhal Demir stelde hogeschool UCLL gisterenavond het nieuwe boek Houden van leraren voor. Geschreven door Greet Decin en Bert Maes (UCLL Lerarenopleiding) en Sanne Baeck (VRT NWS), biedt dit boek praktische handvatten om het lerarenberoep aantrekkelijker te maken en het lerarentekort fundamenteel aan te pakken.

vlnr: Bert Maes, Sanne Baeck, Zuhal Demir, Greet Decin
vlnr: Bert Maes, Sanne Baeck, Zuhal Demir, Greet Decin

Meer dan 250 geïnteresseerden uit het onderwijsveld kwamen samen op de UCLL-campus in Diepenbeek om te ontdekken hoe we leraren niet alleen kunnen aantrekken, maar vooral hoe we ze betrokken kunnen houden. Houden van leraren belicht zeven cruciale hefbomen om het werkgeluk en motivatie van leraren te vergroten: van sterk schoolleiderschap en minder administratieve lasten tot participatie van ouders en begeleiding op maat voor startende leraren.

“Samen pakken we het lerarentekort aan”

Het werkgeluk van leraren is de sleutel tot sterk onderwijs,” benadrukte Greet Decin, programmadirecteur van de UCLL Lerarenopleiding. “Het boek nodigt niet alleen leraren en schooldirecties uit tot reflectie, maar richt zich ook op beleidsmakers zoals schepenen en burgemeesters. We pleiten voor acties die onderuit ontstaan, omdat relatief kleine ingrepen vaak al een grote impact kunnen hebben.

Minister Zuhal Demir: "Als we willen dat leerkrachten in de job blijven, moeten ze in de eerste plaats respect krijgen!"

Tijdens haar keynote deelde minister Demir haar visie op hoe leraren gemotiveerd houden vanuit haar beleidsnota 2024-2029. Ze legde de nadruk op: het belang van ouderlijke betrokkenheid, sterke directies, respect voor leerkrachten, een nultolerantie tegen agressie en verdere professionalisering. Daarnaast wil ze minder planlast én zich moeien met de pensioenen...

Onderwijs is een machine van kansen en elk kind moet dan ook sterk onderwijs krijgen, in een stevige rugzak, voor de toekomst. Ik ben daar zelf een voorbeeld van. De ouderlijke betrokkenheid is daarin ook bijzonder belangrijk; al hoor ik hier van leerkrachten hoe moeilijk dat soms ook is,” aldus Demir. ​
De minister gaat verder: "Kinderen moéten respect hebben voor leerkrachten. ​ Ik heb tijdens mijn schoolbezoeken effectief al ​ zo'n ogen getrokken van de verhalen in de lerarenkamers en heb zelf ontzettend veel respect voor wat leerkrachten allemaal doen. We gaan ook een nultolerantie invoeren; agressie kan niet! ​ Als we willen dat leerkrachten blijven, moeten we ze respect geven. Je hebt ook schooldirecties nodig die resoluut achter die leerkrachten staan. ​ Een school staat of valt met de sterke visie van een schooldirectie." ​
"Weg met de planlast!" gaat ze stevig door. "Laten we in de spiegel kijken; regels uitvinden is makkelijk, ze afschaffen blijkt moeilijker. ​ Het is bijvoorbeeld niet aan een juf om -via mail- te laten weten welk 'fruitje' de kindjes die week krijgen, want dan krijgt die juf 10 mails terug van ouders die zeggen 'mijn kind lust geen pruimen'."
Tot slot geeft Vlaams Minister van Onderwijs nog mee: "En ja, ik ga mij ook moeien met de pensioenen, ook al is dat federale materie. ​ Ik wil dat er rekening wordt gehouden met verworven rechten. Ik ben dus betrokken… Ze noemen mij daar nu al 'Zuhal, moeial'. (gelach in de zaal)"

Praktische inzichten voor een betere toekomst

Houden van leraren biedt naast analyse vooral concrete adviezen, gebaseerd op interviews met leraren, directies en beleidsmakers. Het boek is een oproep aan iedereen die betrokken is bij onderwijs om samen te werken aan een omgeving waarin leraren zich gewaardeerd en gesteund voelen.

“De toekomst van ons onderwijs begint bij het ondersteunen van de mensen die er elke dag voor staan,” besluit Decin. “Door samen professionals in het onderwijs te houden, pakken we het lerarentekort fundamenteel aan én versterken we de kwaliteit van ons onderwijs. Houden van leraren is een gids voor wie deze uitdaging wil aangaan.”

 

Meer weten?

Houden van leraren is verkrijgbaar bij Uitgeverij LannooCampus of via www.houdenvanleraren.be

Persverantwoordelijke Hogeschool UCLL - Kristel Van Mierlo - kristel.vanmierlo@ucll.be - 0476638501

 

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Perscommunicatie

Over hogeschool UCLL

Hogeschool UCLL biedt 20 graduaten, 22 bacheloropleidingen en 9 bachelor-na-bachelor opleidingen aan op 8 campussen in Limburg en Vlaams-Brabant. Met 17.000 studenten is UCLL één van de grootste instellingen voor hoger onderwijs in Vlaanderen. UCLL is actief in de interessegebieden lerarenopleiding, management, technologie, gezondheid en welzijn en combineert haar onderwijsopdracht met praktijkgericht onderzoek en dienstverlening. De hogeschool zet maximaal in op persoonlijke begeleiding van haar studenten. Haar brede onderwijsnetwerk garandeert een plek voor ieders talent en haar diploma’s staan sterk op de arbeidsmarkt. 

Mensen en ideeën in beweging brengen door ruimte te geven aan innovatief denken en samenwerken, dat is de visie van de hogeschool, dat is moving minds. De naam toont de internationale ambitie: UCLL, voluit University Colleges Leuven-Limburg, wil solide opleidingen aanbieden, georiënteerd op kwaliteit en met de blik naar buiten gericht, op de Euregio en verder. UCLL behoort tot de Associatie KU Leuven en is partner in de E³UDRES² alliantie.

Meer info: www.ucll.be 

Neem contact op met

Geldenaaksebaan 335 3001 Heverlee & Agoralaan gebouw B bus 1 3590 Diepenbeek

perscommunicatie@ucll.be

ucll.be