Vierjarig onderzoek UCLL bewijst blijvende positieve impact van YAR Vlaanderen in bijzondere jeugdhulp

Hogeschool UCLL volgde 353 jongeren gedurende 4 jaar bij YAR Vlaanderen. Wie start het moeilijkst, groeit het sterkst en ervaart blijvende effecten?

YAR Vlaanderen, een organisatie in de bijzondere jeugdzorg met een sterke vrijwilligerswerking, liet wetenschappelijk onderzoek uitvoeren naar de effectiviteit van haar programma’s en het profiel van jongeren voor wie ze het meest doeltreffend zijn. De resultaten tonen dat jongeren in kwetsbare situaties belangrijke stappen vooruit zetten.

Moeilijke start, blijvende effecten

Het onderzoek door expertisecentrum Resilient People (UCLL Research & Expertise, Hogeschool UCLL) volgde 353 jongeren van aanvang tot één jaar na afronding. Evi Verdonck, dr. in de Criminologische wetenschappen, voerde het meerjarige evaluatietraject uit:

“Jongeren die het moeilijkst starten, groeien het sterkst. Zij voelen na het programma meer dan dubbel zoveel grip op hun leven – een stijging van 121%. Hun toekomstoptimisme stijgt met 66% in YAR Coaching, in YAR Wonen zelfs met 84%.”
“Bij YAR Vlaanderen ervaarden we dat onze aanpak werkte”, stelt Koen Frøberg, algemeen directeur YAR Vlaanderen. “Jongeren boekten vooruitgang, vrijwilligers waren tevreden, verwijzers klopten bij ons aan. Maar wij wilden graag concreet bewijs en meer inzicht in de effecten. ​ We zijn blij dat we die inzichten dankzij deze studie nu gekregen hebben.”

Minder verzuim, agressie en psychische klachten

Er werden duidelijke verbeteringen aangetoond in meerdere levensdomeinen.

“In YAR Coaching halveerde het aantal jongeren in schoolverzuim: van 48% naar 24%”, aldus Verdonck. “In YAR Wonen verbeterde zelfs 86% van de jongeren met hoog verzuim.”

Ook op vlak van veiligheid thuis zijn de cijfers opvallend:

“Bij jongeren die vaak slachtoffer waren van fysieke agressie thuis, meldde 82% vooruitgang in YAR Coaching en 90% in YAR Wonen.”

Het onderzoek toont ook een daling in probleemgedrag en verbetering van psychische kwetsbaarheid.

“Het aandeel jongeren betrokken bij vandalisme daalde van 50% naar 24%, bij slagen en verwondingen van 40% naar 15%. Jongeren met veel psychische klachten zagen hun scores dalen met 25% in YAR Coaching en 34% in YAR Wonen, al blijven ze kwetsbaarder dan leeftijdsgenoten uit de algemene bevolking”, licht Verdonck toe.

Effecten blijven jaar later zichtbaar

De vooruitgang verdwijnt niet na het programma. Eén jaar later houden jongeren die aanvankelijk het minst perspectief hadden hun groei vast: hun veerkracht ligt 72% hoger dan bij de start, hun toekomstperspectief is meer dan verdubbeld (+118%).

Bovendien rapporteert 88% van de deelnemers in YAR Coaching en 90% in YAR Wonen dat ze hun persoonlijke doelen (grotendeels) hebben bereikt.

Verdonck: “Jongeren benadrukken hoe belangrijk de combinatie is van steun door hun vrijwillige coach én professionele medewerker. Een driehoeksverhouding die zorgt voor erkenning, motivatie en blijvende betrokkenheid.”

Vrijwilligers ontwikkelen cruciale vaardigheden

Prof. Dr. Peggy De Prins (AMS) onderzocht verder wat vrijwillige coaches leren:

“64% van de vrijwilligers vindt dat ze impact hebben op het leven van jongeren. Meer dan 80% voelt zich zekerder om als coach aan de slag te gaan. Ze groeien vooral in actief luisteren, een cruciale maar vaak onzichtbare competentie.”

Opvallend: één op de vijf vrijwilligers kreeg via hun werkgever de kans om bij YAR aan de slag te gaan.

“Werkgevers zien steeds vaker de waarde van vrijwilligerswerk voor persoonlijke groei van hun medewerkers”, aldus De Prins. “Een ideale mix van maatschappelijke verantwoordelijkheid en competentieversterking.”

De resultaten werden voorgesteld op donderdag 18 september in zaal AthenA in Antwerpen tijdens het event ‘Wetenswaard’.

 

Voor meer informatie

Volledige resultaten van beide onderzoeken: yarvlaanderen.be/onderzoeken

Delen

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Perscommunicatie

Over hogeschool UCLL

Hogeschool UCLL biedt 20 graduaten, 22 bacheloropleidingen en 9 bachelor-na-bachelor opleidingen aan op 8 campussen in Limburg en Vlaams-Brabant. Met 17.000 studenten is UCLL één van de grootste instellingen voor hoger onderwijs in Vlaanderen. UCLL is actief in de interessegebieden lerarenopleiding, management, technologie, gezondheid en welzijn en combineert haar onderwijsopdracht met praktijkgericht onderzoek en dienstverlening. De hogeschool zet maximaal in op persoonlijke begeleiding van haar studenten. Haar brede onderwijsnetwerk garandeert een plek voor ieders talent en haar diploma’s staan sterk op de arbeidsmarkt. 

Mensen en ideeën in beweging brengen door ruimte te geven aan innovatief denken en samenwerken, dat is de visie van de hogeschool, dat is moving minds. De naam toont de internationale ambitie: UCLL, voluit University Colleges Leuven-Limburg, wil solide opleidingen aanbieden, georiënteerd op kwaliteit en met de blik naar buiten gericht, op de Euregio en verder. UCLL behoort tot de Associatie KU Leuven en is partner in de E³UDRES² alliantie.

Meer info: www.ucll.be 

Neem contact op met

Geldenaaksebaan 335 3001 Heverlee & Agoralaan gebouw B bus 1 3590 Diepenbeek

perscommunicatie@ucll.be

ucll.be