Elke docent van hogeschool UCLL AI-geletterd tegen eind 2024
UCLL lanceert AI-ambities voor docenten, op de ICT-Praktijkdag in campus Proximus.
De komst van generatieve AI zorgt voor een disruptie in de manier van werken en leren, ook in het hoger onderwijs. Als hogeschool kunnen we deze verandering ondergaan of net aangrijpen om ons onderwijs én onze studenten meer future proof te maken. Daarom worden alle UCLL-docenten ondergedompeld in de wereld van AI om deze toepassingen wijs in te zetten in hun lessen en evaluaties. Het is de ambitie van UCLL om elke docent AI-geletterd te krijgen voor het einde van 2024. Een online traject aangevuld met hands-on sessies zal starten in februari 2024 en wordt verzorgd door o.a. UCLL-onderwijstechnologen.
UCLL kiest ervoor om in haar onderwijs Generatieve AI (GenAI) verantwoord te gebruiken in plaats van het te verbieden. Wanneer studenten afstuderen, komen ze immers terecht in een wereld waar deze tools alomtegenwoordig zijn. Het is belangrijk dat studenten én docenten begrijpen hoe AI werkt, zodat zij er zelf slim mee kunnen werken, de betrouwbaarheid van informatie kunnen beoordelen en standaarden kunnen handhaven. Domeinkennis en -vaardigheden zijn de basis om AI kritisch te kunnen gebruiken.
Een online AI-leerpad aangevuld met fysieke lessen
Vanaf februari rolt UCLL een 'blended' leertraject, dat bestaat uit een online leermodule én hands-on fysieke workshops en uitwisselmomenten. Aan de basis ligt dus een traject dat de docenten op eigen tempo online kunnen doorlopen. Daarna kunnen docenten casussen doorlopen die voor hen specifiek relevant zijn. Bv. Een docent Vroedkunde kan, door de juiste prompts (vragen) in te geven, enkele casussen uit de praktijk voor de studenten genereren; wat niet alleen een tijdswinst oplevert, maar vaak ook creatieve invalshoeken of benaderingen. Die verfijnt de docent dan zelf verder met eigen expertise.
Doel is de docenten kritisch bewust en vertrouwd te maken met nieuwe AI-toepassingen zodat ze als lesgevers de regie kunnen houden over de aanpak van doceren en evalueren. Na afloop krijgt de docent een badge ‘AI Literate Lecturer’ Die ‘badge’ kunnen ze dan posten op hun social media zoals LinkedIn en bijvoorbeeld als fysieke sticker op hun laptop plakken.
Volgens het principe van Train-the-trainer!
Een 50-tal medewerkers van het team O&S (Onderwijs en studenten) en de leercentra krijgen op 19 februari een doorgedreven training, zodat zij méé ingezet kunnen worden als coaches voor de fysieke sessies in de 2 regio's van UCLL (Limburg en Vlaams-Brabant).
Een kleine groep van docenten van het programma Management doorliep -als testpubliek- reeds de sessies en was alvast enthousiast.
Zo besluit docent Ruben Jans: "Heel verhelderend als je op het punt komt dat je de effectiviteit én efficiëntiewinst door het gebruik van AI inziet voor je lessen. We leren hoe je de juiste vragen kan stellen (prompts) en hoe we het samen met studenten kunnen gebruiken of hoe AI bv kan helpen in de ontwikkeling van creatief lesmateriaal … De juiste inzet van AI kan een echte tijdswinst opleveren. Maar ook het kritisch ermee leren omgaan en informatieveiligheid komt mee aan bod."
Voor meer informatie en persaanvragen kunt u contact opnemen met:
- Hogeschool UCLL – Kristel Van Mierlo - Persverantwoordelijke hogeschool UCLL, 0476 63 85 01 - kristel.vanmierlo@ucll.be
Ter achtergrond - Op de ICT-praktijkdag van 5 februari verwelkomt UCLL’s Campus Proximus meer dan 1000 directies, leerkrachten en ICT-coördinatoren voor de 37e editie. Ze zakken uit heel Vlaanderen af naar Haasrode om aan de slag te gaan met de nieuwste technologieën binnen onderwijs.
Voor meer informatie over de ICT-praktijkdag kunt u contact opnemen met:
- Impact Connecting – Hans De Four - Coördinator - info@impactco.be