iSTEM-aanpak loont: studiedag in Technopolis toont de kracht van duurzaam STEM-onderwijs
iStem studiedag in Technopolis (Mechelen)

De vraag naar Vlaams STEM-talent (Science, Technology, Engineering, Mathematics) blijft toenemen. Meer en meer STEM-beroepen worden knelpuntberoepen. Toch daalt het aantal leerlingen in STEM-richtingen. Daarom bundelen vijf Vlaamse universiteiten en vijf Vlaamse hogescholen -waaronder Hogeschool UCLL- hun STEM-expertise. Verenigd als het iSTEM consortium pleiten ze voor een duurzame kwaliteitsboost in het Vlaamse STEM-onderwijs.
De sleutel ligt niet in promotie, kant-en-klaar lesmateriaal of indrukwekkende onderwijstechnologieën. Wat wel werkt zijn school- en lerarenteams die samenwerken, hun STEM-kennis en expertise samenleggen en vanuit een goed doordachte en onderbouwde STEM-visie uitdagende STEM-activiteiten aanbieden aan hun leerlingen. De i van iSTEM staat dan ook voor interactie, integratie, inclusie, innovatie, inspiratie, interdisciplinariteit, enz.
Van kennis naar inzicht
“STEM is geen vrijblijvend knutseluurtje.” iSTEM vertrekt van een uitgebreide en diepgaande kennis van wetenschappen, wiskunde, techniek en engineering. Prof. Wim Dehaene verwoordt het zo: “Je kunt pas goed denken, discussiëren of schrijven over een onderwerp als je er iets vanaf weet.”
Onderzoek bevestigt: hogere denkvaardigheden kunnen pas groeien als er voldoende vakinhoudelijke kennis aanwezig is. Goed iSTEM-onderwijs voegt echter een extra dimensie toe. Het streeft ernaar om de kennis over de grenzen van de vakken heen te verbinden en betekenis te geven. Leerlingen leren dan bijvoorbeeld niet alleen de abstracte definitie van een cosinus of sinus, maar ook hoe ze die kennis samen met hun wetenschappelijke kennis kunnen toepassen om een museum te beveiligen. Wanneer leerlingen kennis vanuit wiskunde, wetenschappen, techniek en engineering samenbrengen in een betekenisvolle opdracht, worden verbanden duidelijker, krijgt de leerstof meer betekenis en wordt ze maatschappelijk relevant. Kennis evolueert zo tot inzicht en blijft langer hangen. iSTEM zet niet alleen in op betekenisvolle opdrachten in de klas, maar ook op samenwerkingen met bedrijven en andere STEM-partners. Zo bouwt iSTEM bruggen tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt. Hierdoor krijgen de leerlingen de juiste bagage om de STEM-uitdagingen van vandaag en morgen aan te pakken.
iSTEM in de praktijk
iSTEM ondersteunt secundaire scholen bij het uitwerken van duurzaam STEM-onderwijs en vertrekt hierbij vanuit de vragen en de context van de school. Intensieve dialoog vormt de motor van het ondersteuningstraject. Zo kan de school vertrekken van zijn eigen beginsituatie en van daaruit een eigen, gedragen en haalbare STEM-visie ontwikkelen. Vanuit deze visie leren (multidisciplinaire) leerkrachtenteams om de STEM-minimumdoelen om te zetten in betekenisvolle leeractiviteiten voor hun klas.
Naast deze ondersteuningstrajecten organiseert iSTEM ook inspirerende sessies en nascholingen rond inhoudelijke STEM-projecten, STEM-didactiek en beleidsondersteuning. STEM-projecten die voorvloeien uit de coaching en nieuwe inzichten in de iSTEM-didactiek worden er gedeeld, zoals op deze iSTEM studiedag in Technopolis vandaag. Dit event vormt het jaarlijkse hoogtepunt van de iSTEM-werking en trekt steevast meer dan honderd leerkrachten aan. Dankzij het totale coachings- en nascholingsaanbod versterkt iSTEM jaar na jaar meer dan duizend leerkrachten en meer dan veertig scholen in hun STEM-onderwijs.
Onderbouwd en effectief
De aanpak van iSTEM is gebaseerd op de wisselwerking tussen academisch onderzoek en ervaringen uit de praktijk. Eerste resultaten van een effectiviteitsstudie van de onderzoeksgroep Edubron (Universiteit Antwerpen) bij meer dan 700 leerkrachten, wijzen erop dat iSTEM-trajecten bijdragen aan duurzame veranderingen in de klaspraktijk. Leerkrachten geven aan dat ze beter begrijpen wat STEM inhoudt, doelgerichter probleemoplossend denken stimuleren bij hun leerlingen en nauwer samenwerken met collega’s. Ook maanden na afloop van een iSTEM-traject geven leerkrachten aan dat ze zich zelfzekerder voelen in het implementeren van STEM-onderwijs in hun klas. Zo vormt iSTEM een krachtige hefboom voor kwaliteitsvol STEM-onderwijs.
Meer info?
Studiedag Technopolis:
https://www.istem.be/2025/09/25/stemdag-2025-technopolis-26-november-2025/
Inhoudelijk contact vanuit Hogeschool UCLL:
Renaat Frans - renaat.frans@ucll.be - 0477233241
Over iSTEM
iSTEM is een samenwerkingsverband van KU Leuven, Universiteit Antwerpen, Universiteit Gent, Vrije Universiteit Brussel, Associatie Universiteit-Hogescholen Limburg, en de hogescholen Artevelde, Karel de Grote, Thomas More, Hogeschool UCLL en STEM Steunpunt BXL. Het consortium ondersteunt scholen in het secundair onderwijs bij het uitwerken van kwalitatief STEM-onderwijs en werkt nauw samen met het parallel lopende project 'STEM voor de basis' voor het lager onderwijs.
Meer info vind je achter deze link.