Stevig kopstukkendebat bij UCLL over het onderwijs

Heverlee - Gisterenavond organiseerde de Lerarenopleiding van Hogeschool UCLL een politiek debat in Heverlee (campus Proximus) met als thema ‘onderwijs’. ​ Ben Weyts (N-VA), Nadia Naji (Groen), Sammy Mahdi (CD&V), Bieke Verlinden (Vooruit), Jan Laeremans (Vlaams Belang), Line De Witte (PVDA) en Gwendolyn Rutten (Open Vld) wisselden van gedachten over de uitdagingen van het onderwijs. ​ ​

Voor veel studenten zijn het de eerste verkiezingen op 9 juni en wetende dat bijna 35% van de jongeren niet weet op welke partij te moeten stemmen, was dit debat daarbij een helpende hand. De zaal zat dan ook vol met een 350-tal studenten, medewerkers, leraren en schooldirecties. Thema’s die werden aangestipt: Wat gaat er goed in het onderwijs? Wat kan beter? Wat met de kwaliteit van onderwijs? Hoe het lerarentekort aanpakken? Hoe omgaan met diversiteit, bijzonder onderwijs,… ?

Greet Decin, Programmadirecteur Lerarenopleiding: Als lerarenopleiding is het onze maatschappelijke plicht om met z’n allen in dialoog te gaan, want we weten van onderuit zeer goed wat er moet gebeuren.

Website preview
UCLL Lerarenopleiding organiseert eerste groot kopstukkendebat over onderwijs
Een inhoudelijk verslag van het politiek kopstukkendebat over onderwijs met Ben Weyts (N-VA), Greet Decin (UCLL Lerarenopleiding), Nadia Naji (Groen), Sammy Mahdi (CD&V), Bieke Verlinden (Vooruit), Line De Witte (PVDA), Gwendolyn Rutten (Open Vld)&n ...
www.ucll.be

Enkele quotes van kopstukken uit het UCLL-onderwijsdebat

Ben Weyts (N-VA): “Op hetzelfde spoor doorgaan.”
Er zijn heel wat maatregelen genomen om ons onderwijs sterker te maken. Er zijn meer personeelsleden dan ooit tevoren in het onderwijs. De inschrijvingen in de lerarenopleidingen stijgen voor het eerst sinds 15 jaar. We slagen erin om meer zij-instromers te overhalen de overstap te maken van de privé naar het onderwijs. We willen op hetzelfde spoor doorgaan.
Nadia Naji (Groen): “Een nieuw statuut als junior-leerkracht”
1 op de 3 leerkrachten houdt het voor bekeken na 5 jaar. 1 op de 4 zij-instromers stopt al na 1 jaar. Er is maar 1 oplossing voor het lerarentekort en dat is betere ondersteuning.
Gwendolyn Rutten (Open Vld): “Samen aan een ambitieus plan werken”
1 op de 4 euro in Vlaanderen gaat naar onderwijs. Dat is 16 miljard. Worden die euro’s wel efficiënt gebruikt? In de eerste plaats heeft het hoger onderwijs de komende legislatuur bijkomende financiering nodig. Daarna moet het basisonderwijs extra middelen krijgen. En ik stel me de vraag of het secundair onderwijs wel goed georganiseerd is. De concurrentie daar kost ons heel veel geld.
Line De Witte (PVDA): “De huidige aanvangsbegeleiding is een farce”
Er is iets grondig mis in ons onderwijs. Leerkrachten vallen uit door alle administratieve taken, door alle werkgroepen, door alle vergaderingen. Alles wat je doet als leerkracht moet je ingeven op smartschool. Door de uitval wordt het nog zwaarder voor de collega-leerkrachten. ​ En ons onderwijs vandaag vergroot de ongelijkheid. We moeten iederéén optrekken en niet enkel kiezen voor de elite.
Sammy Mahdi (CD&V): “Leerkrachten en directies worden beknot”
De oproep van alle leerkrachten is: ‘Laat mij lesgeven!’. Leerkrachten hebben niet de ruimte om te doen waarvoor ze in het onderwijs gestapt zijn. Dat komt door alle administratieve taken. Geef leerkrachten weer de ruimte om leerlingen te helpen groeien. We moeten zo weinig mogelijk administratieve lasten op de schouders van leerkrachten leggen.
Jan Laeremans (Vlaams Belang): “Bindende taaltesten” ​
De nadruk op het Nederlands is terecht. 28% van de leerlingen in de kleuterklas is anderstalig. Maar de koalascreening is te vrijblijvend. We moeten ook gaan naar een bindende test voor al wie later inschrijft in ons onderwijs. Zij zullen moeten slagen voor een taaltest.
Bieke Verlinden (Vooruit): “Een goede start begint bij kwalitatieve kinderopvang” Er schort iets aan de manier waarop ons onderwijs georganiseerd is. De uitstroom van leerkrachten is enorm hoog. We moeten veel meer luisteren naar leerkrachten om te weten waar het schoentje knelt.

De uitgebreide quotes kan je hier terugvinden: https://www.ucll.be/nl/ucll-lerarenopleiding-organiseert-eerste-groot-kopstukkendebat-over-onderwijs

Perscontact

  • Communicatieverantwoordelijke Lerarenopleiding UCLL Bert Maes, [email protected] of 0496534514

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Perscommunicatie

Over hogeschool UCLL

Hogeschool UCLL biedt 20 graduaten, 22 bacheloropleidingen en 9 bachelor-na-bachelor opleidingen aan op 8 campussen in Limburg en Vlaams-Brabant. Met 16.000 studenten en 1.750 medewerkers is UCLL één van de grootste instellingen voor hoger onderwijs in Vlaanderen. UCLL is actief in de interessegebieden lerarenopleiding, management, technologie, gezondheid en welzijn en combineert haar onderwijsopdracht met praktijkgericht onderzoek en dienstverlening. De hogeschool zet maximaal in op persoonlijke begeleiding van haar studenten. Haar brede onderwijsnetwerk garandeert een plek voor ieders talent en haar diploma’s staan sterk op de arbeidsmarkt. 

Mensen en ideeën in beweging brengen door ruimte te geven aan innovatief denken en samenwerken, dat is de visie van de hogeschool, dat is moving minds. De naam toont de internationale ambitie: UCLL, voluit University Colleges Leuven-Limburg, wil solide opleidingen aanbieden, georiënteerd op kwaliteit en met de blik naar buiten gericht, op de Euregio en verder. UCLL behoort tot de Associatie KU Leuven. 

Meer info: www.ucll.be 

Neem contact op met

Geldenaaksebaan 335 3001 Heverlee & Agoralaan gebouw B bus 1 3590 Diepenbeek

[email protected]

ucll.be