Succesvolle start voorbereidend jaar UCLL in samenwerking met Qrios
Deze week zijn 50 jongeren uit de arbeidsmarktfinaliteit (bso) gestart met een nieuw traject richting hoger onderwijs. Samen met Qrios, het grootste Centrum voor Volwassenenonderwijs in de regio, organiseert Hogeschool UCLL een voorbereidend jaar, speciaal ontwikkeld voor leerlingen die na hun diploma secundair onderwijs met onderwijskwalificatie 3 (OK3) de ambitie hebben om door te stromen naar een jeugdgerichte bacheloropleiding in het kleuteronderwijs en de welzijns- of zorgsector.
.jpg)
Nieuw traject door modernisering secundair onderwijs
Door de modernisering van het secundair onderwijs behalen leerlingen na hun 6de jaar in een arbeidsmarktgerichte opleiding sinds juni een diploma secundair onderwijs met onderwijskwalificatie 3. Dat diploma geeft toegang tot de arbeidsmarkt, een zevende jaar in het secundair onderwijs, het volwassenenonderwijs of tot graduaatsopleidingen, maar niet meer rechtstreeks tot bacheloropleidingen. Leerlingen uit de doorstroomfinaliteit of dubbele finaliteit studeren daarentegen af met OK4, waarmee ze wél naar alle types hoger onderwijs zoals een bachelor of master kunnen.
“Heel wat jongeren uit de arbeidsmarktfinaliteit kiezen na hun diploma voor werk, een zevende specialisatiejaar, een voorbereidend jaar in hun secundaire school of een praktijkgerichte graduaatsopleiding aan een hogeschool,” zegt Greet Decin, programmadirecteur van de UCLL lerarenopleiding. “Maar er is ook een groep jongeren die een bachelordiploma ambiëren én al naar het hoger onderwijs willen. Soms zijn hun talenten en mogelijkheden eerder nog niet volledig zichtbaar geweest, door tijdelijke taalbarrières, laattijdige ontwikkeling of een minder passende vroegere studiekeuze. Met dit voorbereidend traject willen we hun sterktes verder laten groeien en hen alle kansen geven om vol vertrouwen de stap naar het hoger onderwijs te zetten.”
Voorbereiden op een toekomst in onderwijs en welzijn
“Het nieuwe voorbereidend jaar is een uniek specialisatiejaar,” vertelt Isabel Laing, Algemeen Directeur van CVO Qrios. “Jongeren versterken er hun algemene theoretische basis en taalvaardigheden – zoals Nederlands, Wiskunde, Engels, ICT en wetenschappen – en bereiden zich via vakken als psychologie, pedagogie en communicatie praktijkgericht voor op een jeugdgerichte bacheloropleiding, bijvoorbeeld in het kleuteronderwijs, de welzijns- of de zorgsector.”
“Omdat er geen specifiek graduaat bestaat dat voorbereidt op een lerarenopleiding, kozen we voor een voorbereidend jaar hoger onderwijs met focus op schoolgaande jeugd,” verduidelijkt Decin. “Zo versterken we de motivatie van jongeren om met kinderen te werken én laten we hen tegelijkertijd stap voor stap kennismaken met het hoger onderwijs, zowel qua les- en studieaanpak, als door volop student te zijn op de UCLL-campussen. Daarnaast biedt het voorbereidend jaar ook nieuwe startkansen voor zij-instromers die bewust kiezen voor een bacheloropleiding.”
Bruggen bouwen tussen secundair en hoger
Na een succesvol proefproject in Diest startte het traject deze week in Leuven en Hasselt met 50 ingeschreven leerlingen. Met dit initiatief wil UCLL samen met secundaire scholen en volwassenenonderwijs onderwijskansen vergroten.
“We bouwen bruggen,” benadrukt Decin. “Door nauwe samenwerking zorgen we ervoor dat elke lerende de juiste keuze kan maken, op het juiste moment via verschillende pistes. Of dat nu een 7de jaar in een secundaire school is, een graduaat, een voorbereidend jaar, als leerling door al enkele opleidingsonderdelen te volgen of een bachelor: het traject moet passen bij elke unieke persoon.”
Meer info:
www.qrios.be/cursus/voorbereidend-jaar-kindgericht-werken
Vragen?
Persverantwoordelijke Hogeschool UCLL - Kristel Van Mierlo - kristel.vanmierlo@ucll.be - 0476638501