UCLL ontvangt label voor taalsterke aanpak in lerarenopleiding
De lerarenopleiding van Hogeschool UCLL is bekroond met het Talenlabel “Deze school duikt in taal”, uitgereikt door het Vlaams Talenplatform.
Deze erkenning is een waardering voor de inzet van UCLL voor taalvaardigheid, meertaligheid en innovatief talenonderwijs. Het label wordt toegekend aan onderwijsinstellingen met een doordacht taalbeleid en benadrukt UCLL’s voortrekkersrol in Vlaanderen op het gebied van kwalitatief en taalgericht onderwijs.
“Taalcompetenties zijn van cruciaal belang voor toekomstige leraren,” zeggen Liesbeth Martens en Liesbeth Spanjers, coördinatoren van de UCLL bachelor-na-bacheloropleiding Meertalig Onderwijs. “Ons ultieme doel is om afgestudeerde leraren te vormen die taal maximaal inzetten als hefboom voor de brede ontwikkeling van hun leerlingen. We zijn trots dat ons beleid en onze aanpak worden erkend.”
Op aansturen van de UCLL banaba Meertalig Onderwijs wordt binnen de lerarenopleiding sterk ingezet op taalbeleid met ondersteuning van studenten op verschillende niveaus: van het versterken van de professionele en academische taalvaardigheid tot specifieke vaardigheden in taaldidactiek en meertaligheid. Het beleid wordt gedragen door overkoepelende actieplannen en taalbegeleiding in elke opleiding, aangevuld met workshops, extra individuele ondersteuning en groepscoaching georganiseerd door het UCLL Taalbureau per campus en partners zoals Qrios Centra voor Volwassenenonderwijs en het Centrum voor Levende Talen (CLT). Deze combinatie van brede ondersteuning en duidelijke verwachtingen creëert een krachtige context voor het optimaliseren van taalvaardigheden.
Daarnaast wordt een positieve houding ten opzichte van meertaligheid actief gestimuleerd. Via de banaba Meertalig Onderwijs, postgraduaten zoals CLIL (Content and Language Integrated Learning) en keuzetrajecten Nederlands als tweede taal of vroeg vreemdetalenonderwijs krijgen studenten de kans om zich verder te verdiepen in meertalig onderwijs en taalbeleid in scholen.
“Deze opleidingen verruimen niet alleen de taalcompetenties,” aldus Martens en Spanjers, “maar ook de kennis van en het begrip voor andere culturen. Een rijke talenkennis is ook belangrijk om zich vrij en flexibel te kunnen bewegen op een steeds internationalere en meertaligere arbeidsmarkt.”
Het label kreeg een zichtbare plek aan de ingang van UCLL campus Hertogstraat in Heverlee, in aanwezigheid van directeur-generaal van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen Bruno Vanobbergen tijdens de UCLL studiedag Mikado rond meertaligheid, inclusie en diversiteit in het onderwijs .
"Aandacht voor kennis staat persoonsvorming in het onderwijs niet in de weg,” zei Bruno Vanobbergen. "Persoonsvorming vloeit voort uit het overdragen van kennis, en dit kunnen leraren alleen doen door hun verhaal, hun passie en hun metier over te brengen met de juiste taal."
Het Talenlabel “Deze school duikt in taal” werd in het leven geroepen door het Vlaams Talenplatform, een samenwerkingsverband van talenopleidingen en lerarenopleidingen aan Vlaamse universiteiten en hogescholen. Het label erkent onderwijsinstellingen die excelleren in taalonderwijs en geeft aan dat UCLL zich inzet voor innovatie, inclusiviteit en excellentie binnen taalonderwijs.
Meer weten?
- Greet Decin, Programmadirecteur UCLL Lerarenopleiding - greet.decin@ucll.be -
0487 76 25 78 - Kristel Van Mierlo, Persverantwoordelijke UCLL - kristel.vanmierlo@ucll.be -
0476 63 85 01