UCLL-studenten Bedrijfsmanagement openen 8 pop-ups in hartje Leuven
Leuven - De hogeschoolstudenten Bedrijfsmanagement aan de UCLL zijn van heel wat markten thuis. Dat bewijzen de laatstejaars van het populaire keuzetraject Kmo & Ondernemen. Vanaf 17 februari zijn hun 8 pop-up stores te ontdekken in het pand op de Bondgenotenlaan nummer 119 in Leuven. En dat zijn er dubbel zoveel als vorig jaar. Dit jaar wordt duidelijk de kaart ‘lokaal’ getrokken, met koffie & mocktails, kunst en decoratie, trendy tweedehandskleding en artwear. En de studenten doneren een deel van de winst van hun project aan een goed doel; het Kinderkankerfonds.
Van een webshop tot fysieke verkoop
De studenten zijn al sinds het najaar aan de slag in hun webshops maar staan vandaag voor het eerst achter de toonbank.
Student Cornelia Peperstraete van pop-up 2nd wave (verkoopt trendy tweedehandskledij) is alvast erg enthousiast: “ De grote uitdaging was dat ons idee of concept er moest staan bij de opening; terwijl er zovéél zaken zijn, waar je aan moet denken, totdat het plaatje klopt. Maar het is ons gelukt! En we zijn blij dat we nu écht onze eigen zaak mogen runnen en in contact komen met klanten."
Student Wout Blockx van pop-up Most (verkoopt interieurdecoratie met mos) vult aan: "Het fysiek contact met klanten en het aanspreken van mensen die je niet kent, is weer een nieuw aspect dat mij aanspreekt. Wij hebben bewust gekozen voor een concept waarbij we zelf de handen uit de mouwen moeten steken. We houden van groen in huis, maar hebben géén groene vingers. Vanuit onze interesse voor interieur en design is dan ons idee Most ontstaan."
De studenten gaan volledig 'omnichannel' meteen op een toplocatie in de belangrijkste winkelstraat van hartje Leuven. En een studenten-groep doet dat trouwens met een pop-up op wielen, Café Coureur, een beetje verder in Bondgenotenlaan bij Zaaf (fietsenhandel).
“Alles wat de studenten in de opleiding over het opstarten van een eigen onderneming leren, vertaalt zich hier in de praktijk, in al zijn facetten. Elk aspect van ondernemen komt aan bod in zowel de fysieke Pop-Up shop alsook de webshop. Wat een ervaring.”, aldus UCLL-coach Karine Appeltans.
Alles voor het goede doel
De UCLL-studenten dragen met hun pop-ups ook op maatschappelijk vlak bij, gezien een deel van de winst naar een goed doel gaat: het Kinderkankerfonds. De bedoeling van de donatie is om méé de activiteiten van het fonds te steunen, zoals: de levenskwaliteit van het kind en zijn gezin verbeteren, oog voor lotgenotencontact, de kwaliteit van de zorg en wetenschappelijk onderzoek rond nieuwe behandelingen te vinden.
Informatie per pop-up
Nog tot 3 maart zijn de pop-ups te bezoeken, van dinsdag tot zaterdag (10u-18u). Ook de webshops blijven lopen tot die einddatum.
De 8 fysieke pop-ups zijn geopend in het pand op de Bondgenotenlaan 119.
Meer gedetailleerde info over de 8 shops vind je op https://www.ucll.be/nl/popupsleuven of:
https://www.artificialclothing.be/
https://www.mocktailmavens.com/
https://www.brandzlocalhands.be/