Vlaamse jongeren kruipen in de huid van topdiplomaten
Persuitnodiging 9 of 10 nov. Model UNESCO in Brussel - Organisatie door Lerarenopleiding, hogeschool UCLL
Woensdag 8, donderdag 9 en vrijdag 10 november kruipen 60 leerlingen van 14 secundaire scholen uit Vlaanderen en Nederland in de huid van topdiplomaten tijdens de derde editie van de Vlaamse ‘Model UNESCO’ in Brussel, een evenement georganiseerd door Hogeschool UCLL, UNESCO Vlaanderen en BeGlobal.
De leerlingen leven zich in in de rol van vertegenwoordigers van een van de UNESCO-lidstaten en simuleren onderhandelingen op een zo realistisch mogelijk internationaal niveau. Het thema van de Model UNESCO (MUNESCO) 2023 is ‘waterbezit’: welke afspraken moeten worden gemaakt om gemeenschappelijk en duurzaam gebruik van water op globale schaal te garanderen?
De leerlingen oefenen tijdens deze 3-daagse simulatie in belangrijke wereldburgerschap-competenties zoals complexe systemen analyseren, ruimdenkendheid, empathie, samenwerking en probleemoplossing. Studenten van de lerarenopleiding secundair onderwijs aardrijkskunde aan Hogeschool UCLL hebben de leerlingen inhoudelijk voorbereid op het evenement.
De 14 scholen
- GO! Next het atheneum Hasselt (Jemen)
- KSOM Campus Rozenberg Mol (Noorwegen)
- GO! Campus Atheneum Keerbergen (Bolivië)
- GO! Busleyden Atheneum Mechelen (Verenigde Arabische Emiraten)
- Campus Sint-Ursula Lier (Spanje)
- GO! Atheneum Brussel (China)
- GO! Atheneum Unescoschool Koekelberg (Lesotho)
- Bernarduscollege Oudenaarde (Kenia)
- Don Bosco Sint-Denijs-Westrem (Canada)
- GO! Atheneum MiRA Hamme (Indië)
- GO! Atheneum Geraardsbergen (Australië)
- Erfgooiers College Huizen (NL) (Egypte)
- Hofstad Lyceum Den Haag (NL) (Rusland)
- Keizer Karel College Amstelveen (NL) (Brazilië)
Geschikte momenten om langs te komen:
DONDERDAG 9/11 @ Enabel (Hoogstraat 147, Brussel) Tussen 10:00 en 13:00:
13:00-14:00
|
Plenaire vergadering met alle leerlingen in één grote ruimte Lunch, en dus ruimte voor interviews met leerlingen en leerkrachten van de scholen |
Perscontact donderdag: | Stijn Dhert, Coördinator Vlaams UNESCO-scholennetwerk 0478 310 229 |
VRIJDAG 10/11 @ Brucity (Hallenstraat 4, Brussel) 09:15-11:15
|
|
Perscontact vrijdag: | Dima Bou Mosleh, Lerarenopleiding UCLL 0498 230 422 |
Achtergrondinformatie
De organisatie van dit driedaagse leerlingenevenement is in handen van volgende partners:
- De Lerarenopleiding van Hogeschool UCLL
- BeGlobal, het programma wereldburgerschapseducatie van Enabel
- de Vlaamse Unesco Commissie
- het Vlaamse ASPnet (de koepel van Vlaamse UNESCO-scholen)
- Unesco Platform Vlaanderen
- Met de steun van Stad Brussel en schepen Arnaud Pinxteren
Elke deelnemende school vaardigt vier leerlingen af. Twee leerlingen uit dit team zijn topdiplomaten: zij zijn afgevaardigden van een van de UNESCO-lidstaten en vertegenwoordigen en verdedigen de (politieke, geografische, economische…) belangen van dat land. De twee andere teamleden nemen de rol aan van journalist en ngo-lobbyist. Zij brengen respectievelijk verslag uit van de besprekingen en proberen de standpunten van de diplomaten te beïnvloeden. Tijdens de intense driedaagse zoeken de afgevaardigden een onderhandelde oplossing voor een reëel probleem en dit keer is dat ‘waterbezit’.
Voor miljoenen mensen is de toegang tot drinkbaar en/of bevisbaar water geen vanzelfsprekendheid. Enerzijds lijkt het erop dat we in een volgende fase van de klimaatopwarming zijn beland; over de hele wereld veroorzaken extreme weersomstandigheden menselijke en ecologische drama’s. Op sommige plaatsen heerst er droogte op andere plekken watersnood. In beide gevallen is bruikbaar water een schaars goed. Wat schaars is, is anderzijds ook kostbaar. Letterlijk; het kost veel. Dat zorgt ervoor dat dit kostbare water kan worden ingezet als een middel: voor politieke doeleinden, voor economische voorspoed, als wapen in een oorlog, als belofte, als wederdienst of als rechtvaardiging, maar niet steeds op een rechtvaardige manier.
Op het einde van de 3-daagse zullen de jongeren een resolutie samenstellen die antwoorden zal bieden op volgende prangende vraag: “Hoe kunnen we als wereldwijde gemeenschap reageren op nationalisering en/of privatisering van water, ten koste van andere mensen en ten koste van ecologische evenwichten?” ; “Is water ‘een common good’?”; “Hoe kan gemeenschappelijk en duurzaam gebruik van water op globale schaal georganiseerd en gegarandeerd worden?”; “Welke afspraken zijn nodig zodat de internationale gemeenschap ervoor kan zorgen dat het recht op vrije toegang tot voldoende en gezond water voor iedereen gevrijwaard wordt?”
Over UNESCO ASPnet
Het UNESCO Associated Schools Network (ASPnet) is één van de grootste scholennetwerken ter wereld. Meer dan 12.000 scholen in meer dan 180 landen werken samen aan kwaliteitsvol onderwijs voor het realiseren van internationale verbondenheid, verdraagzaamheid en solidariteit. Vanuit het eigen pedagogisch project ondersteunen de scholen die deel uitmaken van het netwerk de visie en missie van Unesco. In de UNESCO-scholen wordt bijzondere aandacht besteed aan wereldburgerschap, duurzaamheid en interculturele dialoog.
Meer info op https://www.unesco-vlaanderen.be/unesco-in-vlaanderen/unesco-scholen
Over BeGlobal
BeGlobal is het kenniscentrum voor wereldburgerschapseducatie van Enabel. Om antwoorden te bieden op de globale uitdagingen van vandaag is samenwerking van wereldburgers nodig. En dat is wat BeGlobal samen met vele partners doet: jongeren aanmoedigen om hun plaats in te nemen als wereldburgers. Naast het ondersteunen van wereldburgerschapseducatie in het formele onderwijs focust BeGlobal op onderzoek en acties rond bottom-up internationaal jongerenengagement en bevorderen we mondiaal bewustzijn binnen Enabel.
Meer info op https://beglobal.enabel.be/nl/