Mentale weerbaarheid van jongeren versterken, begint bij ondersteunen van leerkrachten
Naar aanleiding van World Mental Health Day op 10 oktober 2024 benadrukt Hogeschool UCLL het belang van goed getrainde leerkrachten in het versterken van de mentale gezondheid en veerkracht van jongeren.
Nood aan meer structurele aandacht voor mentaal welzijn in scholen
Uit cijfers blijkt dat bijna 1 op de 5 jongeren matige tot ernstige mentale klachten heeft, waarbij oudere tieners en meisjes extra kwetsbaar zijn. Daarnaast geeft 95% van de leerlingen aan regelmatig stress te ervaren en wil 74% dat hun leerkrachten hen meer info en begeleiding geven rond mentaal welzijn.
"De cijfers laten duidelijk zien dat er nood is aan meer structurele aandacht voor mentaal welzijn in scholen. En de leerkrachten staan dagelijks dicht bij jongeren en merken vaak als eersten wanneer iemand zich niet goed in zijn vel voelt," zegt Marthe Vermeulen, projectleider van SENSE* en onderzoeker bij UCLL Resilient People*. "Vaak geven ze aan wel te willen, maar niet goed te weten 'hoe juist' in te grijpen. Door hen te voorzien van de juiste kennis en tools, kunnen we niet alleen de leerlingen beter ondersteunen, maar ook de leerkrachten zelf veerkrachtiger maken."
SENSE: Europese samenwerking voor mentaal welzijn in scholen
Het project SENSE, gecoördineerd door de Universiteit van Keulen en ondersteund door partners zoals de Universiteit van Tallinn, de Baskische Universiteit, Die Berater in Wenen én Hogeschool UCLL, richt zich op preventie en vroegtijdige interventie in de klas. Het project omvat nationale rapporten over het welzijn van jongeren in elk partnerland en resulteerde in een transnationaal rapport vol cijfergegevens, maar ook een toolbox met praktische oefeningen, didactisch materiaal en een on- en offline training over omgaan met moeilijke situaties en het herkennen van mentale problemen.
"Het unieke aan SENSE is dat het niet enkel gaat om de leerlingen," zegt Vermeulen. "We focussen evenzeer op de weerbaarheid van leerkrachten. Want alleen wanneer zij goed in hun vel zitten, kunnen ze de beste steun bieden aan jongeren en helpen omgaan met de uitdagingen van het leven. Leraren ervaren het als nieuw en verrijkend om hier samen met collega’s training over te krijgen. Het werd alvast warm onthaald door onder meer de leerkrachten en leerlingen van pilootschool Provinciale Kunsthumaniora (PIKOH) in Hasselt."
Duurzame impact via toekomstige stappen
In Vlaanderen werkt SENSE nauw samen met PIKOH Hasselt, om het materiaal te testen en te verfijnen. En dat gebeurde deze week volop aan de hand van diverse workshops (tijdens de projectweek over mentaal welzijn van PIKOH). Leerkrachten werden er getraind om mentaal welzijn structureel in de klas te implementeren . De training en tools worden ook nog beschikbaar gemaakt als dienstverlening voor andere scholen en organisaties.
"Ons doel is dat de trainingen een duurzame verandering teweegbrengen in hoe scholen omgaan met het mentaal welzijn van zowel leerlingen als leerkrachten," besluit Vermeulen. "We willen dat leraren voelen dat ze de tools hebben om te helpen, en dat leerlingen zien dat er naar hen geluisterd wordt."
*Resilient People, expertisecentrum van UCLL Research & Expertise, is partner binnen het Europese project SENSE (Shaping Emotionally Nurturing School Environments), dat zich richt op het versterken van de veerkracht van zowel leerlingen àls leerkrachten.
Meer weten?
Wil je meer weten over het project of de onderzoeker Marthe Vermeulen interviewen, contacteer dan persverantwoordelijke Kristel Van Mierlo - kristel.vanmierlo@ucll.be - 0476638501.