UCLL-studenten ontvangen Jong Voka- en Vlajo-awards voor pop-ups in Leuven
Voka-KvK Vlaams-Brabant en Vlajo reiken prijzen uit voor beloftevol jong ondernemerschap

LEUVEN – Woensdagavond 26/02 reikten Jong Voka-KvK Vlaams-Brabant en VlaJo awards uit aan de pop-ups van de UCLL-studenten Bedrijfsmanagement. Pop-ups Duae (Vodka) en Club Focus (energiedrank) wonnen allebei de Voka-award voor beste pop-up. “We willen hen een duwtje in de rug geven om hun traject als jonge ondernemer verder uit te bouwen”, aldus ondernemersnetwerk Voka-KvK Vlaams-Brabant. Manneke” (borduren op hoodies en T-shirts) won de Vlajo-award voor meest originele concept.
Al sinds 14 februari palmen de laatstejaarsstudenten Bedrijfsmanagement, keuzetraject Kmo & Ondernemen, het voormalige pand van Ijzerwaren Merckx op de Diestsestraat in met hun creatieve ondernemersconcepten.
Advies en steun voor jonge ondernemers
De UCLL-opleiding Bedrijfsmanagement organiseert voor de Leuvense pop-ups jaarlijks een wedstrijd in samenwerking met Jong Voka-KvK Vlaams-Brabant en Vlajo.
De samenwerking met deze ondernemersnetwerken, die studenten ondersteunen en feedback geven, is essentieel volgens UCLL pop-upcoach Joëlle Fleerackers: “Onze studenten krijgen vanavond zeer waardevolle adviezen rond ondernemerschap van ervaringsdeskundigen uit het bedrijfsleven. Die hands-on tips blijven veel beter plakken dan eender welke theorieles!”
Zo stuurde Jong-Voka onlangs een 5-tal leden naar de pop-up conceptstore om te luisteren naar de pitches van de studenten en kritische vragen af te vuren. Na hun beraadslaging besloot deze jury dus naar wie hun prijs van 'beste fysieke pop-up shop' ging.
Michaël Verbeeck reikte als voorzitter van Jong Voka de overkoepelende prijs van ‘beste pop-up’ uit. "Bij de keuze van de winnaar(s) houden we altijd rekening met een aantal criteria zoals originaliteit, haalbaarheid in de praktijk en creativiteit in de uitwerking. En dit jaar ging de voorkeur naar twee pop-ups: Duae (Vodka) en Club Focus (energiedrank). Er wacht deze straffe studenten ongetwijfeld een mooie toekomst."
De coaches van Vlajo hebben op hun beurt de studenten vorig semester ook al een paar keer ontmoet tijdens jureringen en reiken op basis van hun persoonlijke ervaring met onze studenten tijdens dit leerproces een award uit aan de pop-up met het meest originele concept, zijnde Manneke (borduren mannekes op hoodies en T-shirts) .
Student Lomme Liekens, designer van team Manneke, winnaars van de Vlajo-award (meest creatieve concept): “Wow, ik heb nog nooit iets gewonnen in mijn leven en deze prijs kan ik zelfs op mijn cv zetten!”
Perscontact:
Persverantwoordelijke Hogeschool UCLL Kristel Van Mierlo - kristel.vanmierlo@ucll.be - 0476638501